مشکل اساسی واردات خودرو کجاست؟

آرشیو اخبار
چاپ مطلب

مشکل اساسی واردات خودرو کجاست؟

تعداد کامنت : ۰
یکشنبه, مرداد ۲۱, ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۳
نویسنده : mohsen.nakhjavani@gmail.com
کد خبر: ۱۱۲

به گزارش مشرق، این روزها خیابان‌های شهر پر از ماشین‌های رنگارنگ شده است. ماشین‌هایی که هر روز به تنوع‌شان اضافه می‌شود. تأمل چند دقیقه‌ای و نگاه کردن به خیابان و تردد ماشین‌ها این ادعا را ثابت می‌کند. آرم بسیاری از ماشین‌هایی که در خیابان‌ها و جاده‌های ایرانی تخته‌گاز در حال حرکت هستند، متعلق به شرکت‌های خودروساز داخلی نیست و برای شرکت‌های خارجی است. در این شکی نیست که مردم ایران همیشه از عشاق استفاده از خودروهای خارجی بوده‌اند شاید به همین دلیل باشد که خودروهای خارجی در ایران به هر قیمتی به فروش می‌رسد و مصرف‌کنندگان هم همیشه برای آن پول می‌دهند اما دلیل گران‌فروشی خودروهای خارجی در داخل چیست و طرح افزایش تعرفه واردات چطور می‌تواند روی قیمت خودرو تاثیرگذار باشد؟

 تفاوت بین قیمت‌های روز ماشین‌های خارجی که بیرون از مرزها فروخته می‌شوند با قیمتی که در نمایندگی‌ها و بازار سیاه به فروش می‌رسند، خیلی زیاد است. در بعضی از ماشین‌ها تفاوت‌ها حتی تا ۱۰۰ و ۱۲۰ میلیون تومان هم می‌رسد. اتفاقی که البته با توافق جدید پنج عضو کابینه بر افزایش تعرفه‌ها بیشتر هم خواهد شد.

عموماً باید این‌طور باشد که فروش خودرو در نمایندگی‌های مجاز انجام شود. درباره بازار خودروی خارجی اما این‌طور نیست. به‌جز گزینه نمایندگی‌ها، راه‌های زیرزمینی دیگری هم وجود دارند. از خرید و تبادل با مناطق آزاد گرفته تا بازارهای زیرزمینی، بر قیمت ماشین تأثیرگذارند. خرید قانونی خودرو البته از طریق نمایندگی‌های مجاز است. با تماس با چند نمایندگی خریدوفروش ماشین‌های خارجی اما ورق طور دیگری می‌چرخد. کارشناس نمایندگی شرکت نیسان در داخل کشور، توضیح می‌دهد: «در حال حاضر فایل فروش ما بسته شده است و فروش نداریم. شرایط فروش و قیمت‌ها هم زمانی که فایل باز شود، مشخص می‌شود. البته فروش تمامی مدل‌های ماشین در نمایندگی امکان‌پذیر نخواهد بود. مثلاً ما ماشین جوک را خواهیم فروخت و البته نه همه سری‌ها را، مدل اسپرت از مدل‌هایی است که به فروش خواهد رسید. اگر فروش داشته باشیم، قیمت فروش ۱۹۰ میلیون خواهد بود.» نمایندگی فروش تویوتا هم شرایطش شبیه به شرکت قبلی است. کارشناس فروش توضیح می‌دهد: «ما فروش نداریم. اگر می‌خواهید که ماشین بخرید باید به سایت مراجعه کنید، درحال‌حاضر پیش‌فروش داریم. تحویل از ۳ تا ۶ ماه است. برای شرایط و پرداخت هم باید در سایت ثبت‌نام کنید که البته سایت هم تا چند هفته دیگر باز می‌شود.» با این تفاسیر اگر کسی قصد خرید ماشین خارجی دارد، باید سراغ بازار آزاد ماشین‌ها برود.
 انتخاب یک ماشین کافی است تا اطلاعات و قیمت‌های ماشین خارجی مشخص شود. البته در قیمت‌گذاری قانونی وجود ندارد. یک نفر ماشین کرولای ۲۰۱۷ صفر را ۱۷۷ میلیون تومان و یک نفر دیگر هم ۱۵۰ میلیون تومان می‌فروشد. کسی اما تویوتا کرولای مدل ۲۰۱۷ اش را با ۲۵هزار کارکرد با قیمت ۱۷۳ میلیون تومان به فروش می‌رساند. درباره همه ماشین‌ها شرایط همین طور است. قیمت‌ها روی هیچ اصولی نیست. قیمت اپتیما ۲۰۱۷ صفر، ۱۹۵ میلیون تومان و ۲۱۷ میلیون تومان در بازار سیاه به فروش می‌رسد. قیمت‌ها اما در سایت‌های انگلیسی‌زبان شرکت‌های تولیدکننده طور دیگری است. کرولای ۲۰۱۷ در سایت فروش شرکت تویوتا ۱۸۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد، اگر قیمت روز دلار ۴۱۹۳۰ تومان باشد، ۷۷ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان خواهد بود. اپتیما ۲۰۱۷، در سایت فروش رسمی شرکت کیا موتور، ۲۲۰۰ دلار است که ۹۳ میلیون و ۸۴۶ هزار تومان با تبدیل دلار به تومان می‌شود. اگر قیمت‌های ماشین‌ها در شرکت‌ها این‌قدر پایین است، پس چرا در ایران این‌قدر ماشین‌ها گران فروخته می‌شوند و هر کسی هم یک قیمتی را برای فروش ماشین خارجی‌اش در نظر دارد؟

 بسیاری از کارشناسان، دلیل گران بودن ماشین خارجی در داخل را میزان بهای ارز وارداتی آن می‌دانند. تا همین چند روز پیش، تعرفه واردات خودرو برای خودروهایی با حجم ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی، ۴۰ تا ۵۵ درصد بود. این تعرفه البته برای ۲ روز پیش است. تعرفه‌ای که به نام تعرفه واردات خودرو در سال ۹۶ از آن یاد می‌شد. روز گذشته با توافق وزرای اقتصاد، صنعت و کشاورزی و روسای بانک مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه، اما تعرفه تغییر خواهد کرد. بر طبق یک سند، سران دولتی تصمیم گرفته‌اند، تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی به ۱۳۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. توافق جدید به معنی گران شدن بیشتر بازار خودرو در کشور است اما تعرفه ورودی تنها در قیمت‌گذاری خودروی خارجی تأثیر ندارد. عوامل زیادی بر قیمت خودرو تأثیرگذار است. ارزش سی‌آی‌اف (CIF- پارامتر ملاک اصلی گمرک برای قیمت‌گذاری خودروست و محاسبات را بر این مبنا انجام می‌دهد. CIF شامل جمع قیمت خرید خودرو، بیمه خودرو تا بندر مقصد، هزینه حمل تا بندر مقصد است) تعرفه واردات خودرو بسته به میزان حجم موتور، پرداخت عوارض، هزینه انبارداری تخلیه و بارگیری عوارض بندری، عوارض هلال‌احمر، عوارضی خرید آمبولانس، هزینه ثبت سفارش، هزینه‌های مربوط به شرکت استاندارد، عوارض وزارت راه و شهرسازی، هزینه کارمزد بدون احتساب سود و خسارت تأخیر تأدیه دیون، هزینه‌های اسقاط خودروی فرسوده، هزینه‌های خدمات پس از فروش و گارانتی، هزینه‌های بازرسی قبل از تحویل خودرو، هزینه حمل‌ونقل خودرو به مراکز بازرسی، هزینه شماره‌گذاری که ۱۰ درصد هزینه C&F است. (C&F مجموع قیمت خودرو و هزینه حمل به کشور است) ۸ درصد هزینه C&F به‌عنوان عوارض و مالیات شماره‌گذاری به حساب اداره دارایی، ۴ درصد به‌عنوان سود واردکننده، ۹ درصد نیز هزینه مالیات بر ارزش افزوده، از خرده هزینه‌هایی‌اند که قبل از سند خوردن یک ماشین خارجی به اسم مالک، او باید پرداخت کند.

i
این وب سایت از طرف یک موتور هوشمند هوش مصنوعی اداره می شود، در این وب سایت محتویات بصورت اتوماتیک تولید می شوند و برای حفظ حقوق مولفین لینک هایی با اعتبار بالای Follow به منابع خبری داده می شود.

افزودن دیدگاه جدید